Alla inlägg den 15 mars 2008

Av Eva - 15 mars 2008 18:57

Japp då va de kväll då, dagen har gått i kurs-tecken. Började kl 9 men vi åkte tre st från K-fors på samma kurs, så vid 8tiden va vi på väg.

En väldigt intressant halvdag, ska iväg på 3 st halvdagar till, + ett praktiskt prov som avslutning. Detta med hundars mentalitet är oerhört intressant, och man lär sej väldigt mycket genom att gå. Alltså M1-3 i första hand.

Det är faktist något för alla som tänkt sej tanken på att skaffa hund, och som vill jobba med sin hund. Oerhört lärorikt!

Man ser på ett helt annat sätt vad man har för hund, och vad hunden har för kapacitet. Nå´t man kommer att ha nytta av i sin framtid helt klart....


När jag väl kom hem så kom pappsen hit med sin schäfer Akita. Jag hade i ett svagt ögonblick lovat bada henne, *stor suck* :+)


Hon väger BLYYYYYYYYYYYYYY, och är rätt ouppfostrad, vilket innebar att jag svor ve å förbannelse över otyget!!!

Först skulle hon INTE hoppa i badkaret, att försöka lyfta en STOR schäfer är INTE LÄTT!!! å dessutom en protesterande sådan, tja resten kan ni räkna ut själv.

När jag väl fått henne i badkaret så satte sej fn....skapet ner, å där SATT HON! å vägrade lyfta häcken, snacka om att adrenalinet flödade i mej! en annan är ju van vid mina (I DETTA FALL, fast dom protesterar dom med, men ICKE på detta sätt) ÄNGLAR.

Sen när jag väl baddat in henne och skrubbat henne ren, så skulle hon absolut INTE duschas av.... vilket resulterade i att hon skakade av sej ALLT, över mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm MEJ, såklart.... Faaan va bortskämd man är!!! Kira och Tess vet att man väntar på kommandot "ruska" så där stod jag som ett fån, dyblöt ... och badrummet såg ut som sju svåra år... till slut så hade jag fått bort schampot, och kunde äntligen torka av henne, men si dååååå skulle hon INTE hoppa ur badkaret heller!!!

Vid de här laget var hundf--n inte värd många sekiner kan jag lova!!!


Ut ur badrummet, och sedan ruskade hon givetvis av sej i hallen, köket, v-rummet.... *SUCK*


Så, med orden ALDRIG MER, till pappsen, så tror jag nog han inser att det är kört. *asg* Nog för att jag har tålamod, men de här tog knäcken på både kropp och tålamod.

Noppe, de finns dom som har det som yrke, att bada hundar... sa jag till pappsen, så DIT är han säkert välkommen. :0)


Näpp, ska man ha hund... får man vara beredd att lägga ner tid på att uppfostra, och att lära in åtminstånde GRUNDERNA! Sitt-ligg-stå-hit osv ...

Ju mer kontakt man har desto roligare blir det att ha hund. Då uppstår sälla problem.


Efter att pappsen åkt, så åkte vi med våra viffar så dom fick springa av sej, och träna ett lydnaspass samtidigt. Inkallning skulle verkligen behöva övas mer på på fröken lillfiluren Ami... men som sagt, jag ska försöka att inte lägga mej i så mkt, men det kliar i fingrarna lovar jag... för ja vet hur viktigt det är att ta det I TID, de här med uppfostran...


Snart är det melofjantivalen, man får väl kolla med ett halv öga...

Imorron blir det en sväng till klubben... träning, och lite lättare påskpyntning..


Ha en bra kväll.


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<<
Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards