Alla inlägg under april 2008

Av Eva - 30 april 2008 22:15

Ja då va de maj snart.

En helt kanondag! gick i shorts och linne de mesta av dagen, så varmt har det vart. Har hållt på i trädgården de mesta av dagen, på eftermiddagen eldade vi som vi alltid gör grannen och vi... + invigde grillen såklart :0)


Har även satt en hängpil på gräsmattan, vårt första inköpta träd tillsammans, John och jag :0)


Efter att vi  ätit så blev jag tvungen att gå in med Kira... givetvis smälldes det detta förbannade otyg, som just smällare/raketer är... blir så förbaskat less på skiten!!! de är jävligt lockande att göra som J sa idag... att ta fram en hagelbössa och bege sej ut mitt i natten till de RENT UT SAGT!! snorungar!!! och skjuta av en salva i luften, å fråga "blev ni rädd"....

sånna som håller på å rent ut sagt ROAR sej med livsfarliga VAPEN, som det trots allt handlar om... UTAN att föräldrarna ens verkar BRY SEJ!! de är de som är så förbannat makalöst!! om de ändå vore de VUXNA som sköt... men icke sa nicke... de är barnen! *arg*

Sen ska man ha LICENS för att överhuvudtaget få ha en startpistol!!!!!!!


nä bäst ja ger mej... blir bara så förbannad när jag tänker på eländet!.



ha en bra ledighet.... 

Av Eva - 29 april 2008 18:58

Jahapp då va det snart valborg då... sommaren närmar sej med stormsteg. Skönt!

Längtar tills man kan bada och jobba mer med vattenarbete med Kira... och hur det än är, så känns allt mkt enklare med sommaren....


Idag har vi hjälpts åt ute i trädgården, dammen tömd, och grodorna kväker om kvällarna och dagarna... :0) så kul att dom verkar trivas här. Så snart har man dammarna fulla i små geggbollar *asg*

Har redan börjat faktiskt, upptäckte vi idag.

Vi har även vart och köpt en grill, och då passade vi även på att köpa billigt kött på OBS i Härnösand... så imorron blir det premiär för grillningen i år. Jag lovade Nick att vi skulle grilla korv med bröd, så det är väl bäst att han får det :0) gullungen....


Ha de bäst... 

Av Eva - 28 april 2008 21:45

Hej svejs...


Var så slut igårkväll så jag orkade inte skriva nå´t. En otroligt kul och givande helg! den vill jag gärna göra om. Va mycket man inte tänker på själv, helt otroligt att man "glömmer" bort de ENKLA, och att tänka på att utmana och göra svårare istället för tvärtom...


Idag har vart barnvakt till Robin, medans övriga familjen åkte till Sundsvall. Under tiden kom även Mercedes nya ägare och hämtade henne, en trevlig prick :0) kändes helt rätt från första samtalet, till man fått en bild av människan bakom rösten :0).... så nu håller vi alla tummar och tassar att lillgumman kommer att trivas! de är ju trots allt svårare för en äldre katt att anpassa sej... eller svårare... de tar helt enkelt längre tid....


Ikväll åkte jag och de andra två kurskompisarna, till Härnösand för att göra avslutningen på MH-4an. Så de blev lite teoretiska frågor, och sedan gott fika som avslutning... så nu är man A-figge... ett steg närmare beskrivare... :0) bäst å höjja ribban... och målen :0)


Imorron är det lydnadsträning som gäller...


Ps: i skrivande stund så fick vi just en rapport från Mercedes hemresa och aklimatisering :0) och det hade gått över förväntan, hon somnade efter någon mil, och när hon kom hem hade hon först lagt sej under soffan, men nu hade hon redan gått fram och sökt kontakt, ville genast gosa... :0) han tyckte att hon verkade så trygg i sej själv, vilket vi ofta får höra av våra kattungeköpare... känns så bra med så bra "betyg" :0). Ds


Ha dé

Av Eva - 26 april 2008 18:17

vilken dag! otroligt peppande och givande dag! Detta skulle alla som är intresserade av lydnad och tävling få chansen att delta i.


Samtidigt som de är jätteinspirerande osv... så är det ju mkt att ta in, och JOBBIGT, rent fysiskt... även fast man själv tycker sej ha en bra grundkondition, så är man inte van att SPRINGA, å springa, å springa igen.... å samtidigt PRATA med hunden, och berömma, peppa, och korrigera, virrigt blir det *asg* å att försöka PRATA samtidigt som man med andan i halsen och flås... tja de kan ju alla försöka räkna ut HUR MKT man berömmer :0)


Men duktiga hundar har vi! alla har skött sej helt utmärkt... och imorron är det ny dag, och nya tag...

Fick hjälp med ställandet me Kira.... jag som "haft sånna problem" enligt mej själv....... tja va fasen tror ni Kira gör!!!!


JOPP, ställer sej... absolut inga som helst problem, tja liiite korrigeringar kan man ju alltid göra! så med mer bestämda kommandon så blev de hela ÄNNU bättre!


Och efter tre fyra gånger så hade hon även "fattat" ställande vid inkallning!!! herrejösses, vilken hund....


Så sammanfattning av dagen blir enligt följande:

En helt underbar dag! trots kyla!!! för nu är man van vid värme, men idag blåste det, och solen försvann...


Ha en bra kväll! 

Av Eva - 25 april 2008 14:03

Helg (igen) tycker dagarna går me rasande fart!

I helgen ska jag tillbringa tiden med att GÅ kurs, för omväxlings skull :0) annars blir det ju tvärtom...

Det är bara det att Kira å Tess håller på att börja löpa!! där går mina planer såklart åt helvitte, blir inget lydnadstävlande i maj inte.... KANSKE att de går att tävla på hemmaplan den 17 maj, vi få se... 


Ja helgen då, ska bli spännande å se vad de blir av de hela, en inhyrd instruktör ska komma till vår lydnadsgrupp, och ha kurs för oss... ska verkligen bli kul, få väl se hur de går me fröken "seg" då.


Ha en bra helg. 

Av Eva - 24 april 2008 13:33

Måste vart matförgiftning som ja åkte på... idag är jag pigg igen tack å lov.

Har hunnit med att gå en långis med "söstra mi" och barnen/hundarna... mitt uppialltihopa så får hon punka på ena hjulet på vagnen, så när vi kom hem va de inte mkt kvar av de däcket inte... men de hade inte hjälpt om vi hade vänt om tillbaka heller... så vi fortsatte.


Nu har vi fikat, och sedan tog jag å gubben å mätte hela tomten, för vi vill sätta upp staket... jisses så många meter de vart.... dyrt utav klåen kommer de nog att bli :0( 155meter... å då fattas det en bit för att sätta upp grindar till infarten med.... planerar att sätta upp elektroniska grindöppnare så man slipper lyfta grinden varje gång man ska in och ut.... som sagt, planer är planer... nu fattas "bara" de viktigaste... PENGAR....


Någon som har nät/stolpar till övers? mottages behjärtansgärna :0)


Ha en bra dag.... nu ska vi åka å köpa en milkshake...


------------------------------------------------------------------------------------------

En bonde står och passar en stor flock med får som betar på kullarna.Då kommer det plötsligt en splitter ny BMW på vägen nedanför.
En kille i Broni-kostym, Gucci-skor, med Ray Ban solglasögon och en YSL-slips sticker ut huvudet ur bilen och ropar till bonden:
- Om jag kan räkna ut hur många får du har på betet, kan jag ta med  mig ett av fåren då?
Bonden tittar på killen och på den spridda flocken med får och svarar: - Det är OK för mig!
Killen kör fram sin BMW till bonden, tar fram en Dell Notebook som han öppnar på motorhuven.
Med hjälp av Nokias senaste 3G-telefon kopplar han upp sig mot en NASA sida på Internet.Med GPS hämtar den exakta positionen och matar in den i en Nasa satellit som skannar betesområdet med en högupplösningskamera.
Efter en stund öppnar han den digitala bild han fått med mejl, importerar bilden till Adobe Photoshop, fixar till den lite och skickar den till Image Processing Facillity i Hamburg.
Inom några sekunder får han ett nytt svar per mejl där står det: Picture processed and data stored. Så loggar han in på en MS-SQL databas via ODBC och kopplar upp ett  Excel dokument med flera hundra avancerade formler.
När detta är gjort kör han all data med e-post till en Xircom och på ett ögonblick får han respons. Avslutningsvis skriver han ut en 150 sidors 4-färgs rapport på sin minimala HP Coulor LaserJet och kastar ett öga på den sista sidan:
- Du har exakt 1586 djur säger han.
Det stämmer, säger bonden, så du kan ta med ett av fåren. Så tittar bonden på när killen går runt för att välja ut ett av fåren som han sen jobbar hårt med att få ner i bagageutrymmet på BMWn.
Då säger bonden: - Du, om jag kan säga exakt vad du jobbar med, kan jag då få tillbaka fåret? Killen tänker en stund på detta och säger att det är OK.
- Du är konsult, säger bonden.
- Det stämmer, säger killen! Hur kunde du veta det?
- Det var inga problem, säger bonden. Du kom hit utan att någon bett dig. Du tar betalt för något som jag redan visste, på en fråga jag inte ställt. Dessutom har du ingen aning om hur den här branschen fungerar! Så var nu snäll och öppna bagageluckan och ge mig tillbaka min Border Collie.
Av Eva - 23 april 2008 16:32

Usch... kunde inte bli mkt "värre" dag... eller natt snarare.

Vaknade strax efter 12 och mådde asdåligt! klev upp och hann inte mer än in på toa så kräktes jag... försökte lägga mej igen, lyckades somna men vaknade stax igen, för att återigen hinna på toa, och spydde igen :0( HATAR verkligen att spy!!!


Så fortgick natten, och till slut somnade jag och lyckades sova ett par timmar, har inte spytt något på hela dagen, och har fått behålla det jag lyckats få i mej, lite te och två mackor.


Och till råga på allt, så skulle det vara jag som hade hand om köket ikväll på klubben, men de sket sej ju såklart, tur det finns de som ställer upp! så det ordnar sej alltid, men retsamt är det, då man sett fram emot att både tävla med Kira och att få första premiär-hamburgaren. Nåja... shit happens...


Igår kväll när jag skulle gå å lägga mej så upptäcker jag en stoooooooor blöt fläck på täcket och givetvis ner till madrassen!!! JÄVLA HUND!!!! svor jag givetvis.... Ami såklart.... suck... hon hade pinkat inne en till gång mitt när jag sitter å TITTAR på henne, sablar va arg jag vart! då va hon MINIMALT värd kan jag säga.... tur det går över fort *asg* blir så när husse inte kan roa henne, när matte är borta.... han har ju haft tandvärk ett antal dagar så han orkade väl inte.... så då blir hon understimulerad....


För övrigt så är hon väldigt lättsam, och duktig.... och trots allt, hon ÄR ju bara unghund, så bakslag får man räkna med.... hon såg så förvånad ut när jag skällde ut henne för att hon satt sej å pinka på golvet....


Just nu pågår stortvätt, då täcket, överkastet och allt annat i sängen åkte in i tvättstugan...


Näpp nu ska jag gå å lägga mej en stund igen...

Hoppas verkligen jag är pigg imorron!


Av Eva - 22 april 2008 18:42

Tog fram klövar och blod igår, så idag har jag lagt årets första viltspår.... trodde i min enfald att det skulle vara barmark där vi brukar gå vid soptippen.... men tji fick jag.... snön var fortfarande kvar, å MYCKET med....


Men på ett ställe gick det att lägga ett spår.. gjorde ett kortare spår, men med vinklar, över ett dike med vatten, och även bloduppehåll.... lät spåret ligga drygt 1-2h. Medans det låg till sej, så åkte jag till en av mina träningskompisar och fikade.. vi satt å surrade om dittan å dattan, å glömde nästan av tiden :0) Vi hade även bestämt att vi skulle träna lydnad på klubben efter tvåtiden... så hon fixade sina småtjejer och jag åkte i förväg för att gå spåret..


Kom på plats, satte på Kira spårselen och genast vart hon på allerten :0) visste allt va de va frågan om.... så jag gick fram till starten av spåret, och sen gick hon i saklig takt framåt i spåret... nosen i backen och totalt fokuserad på sin uppgift... inget fusk där inte :0)

Man går där i lugnan ro, tittar på henne... helt plötsligt ser jag hur hela hunden blir stel som en pinne! självklart undrar man vad 17 som är på gång.... helt plötsligt brakar det till "mitt framför näsan på mej" å upp "rusade" 5 st rådjur!!! snacka om att jag kunde skete ner mej totalt!!!!!!!!!!! *asg* hade jag inte vart fokuserad på Kira hade jag förmodligen gjort 100km/h å dragit JÄRNET därifrån!!!!


Nåja, Kira upptäckte ju dom i förväg, och hon drar ju inte på vilt så hon fortsatte sitt spårande hon, i "godan ro" TILL MATTES förvåning :0)


Hon fixade alltså spåret med KLART GODKÄNT! trots bloduppehåll, över en bäck, och med två "å en halv" vinkel.... å första gången för iår.... *matte gör vååååååågen*


Sedan åkte vi till klubben och körde ett kortare lydnadspass, hon fick apportera metallapporten, och lite andra grejjer, bara för att göra momenten i lite annorlunda ordning.... får allt lov å variera lite så inte fröken blir tokless på mattes "upprepning"  


En kanondag helt enkelt! imorron blir det brukscuppen på klubben på kvällen, och så drar vi igång grillen för våren... så de blir säkert en bra kväll....


Ha de// 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7 8 9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards